|
Dawaj dzieciom przykład dobrego zachowania. Dzieci uczą się,
naśladując zachowania innych. Z pewnością będą naśladować Twoje
postępowanie.
|
|
Zmieniaj otoczenie, a nie dziecko. Lepiej jest trzymać cenne,
niebezpieczne lub kruche przedmioty poza zasięgiem dziecka, niż karać
dziecko za jego naturalną ciekawość.
|
|
Wyrażaj swoje życzenia pozytywnie! Mów dzieciom, czego od nich
oczekujesz, a nie tylko, czego sobie nie życzysz.
|
|
Stawiaj realistyczne wymagania. Pamiętaj o tym, aby zadawać sobie
pytanie, czy Twoje wymagania odpowiadają wiekowi i sytuacji dziecka.
Musisz okazać więcej cierpliwości, jeśli Twoje dziecko jest jeszcze
bardzo małe, albo kiedy choruje lub jest zmęczone.
|
|
Nie polegaj zanadto na nagrodach i karach. W miarę, jak dzieci
dorastają, kary i nagrody stają się coraz mniej skuteczne. Wyjaśniaj
powody Twoich decyzji. Negocjuj ze starszymi dziećmi, stosuj taktykę
odwracania uwagi w wypadku małych dzieci.
|
|
Wybierz wychowywanie bez bicia i krzyku. Na początku klapsy mogą
się wydawać skuteczne, jednak może się okazać, że rodzice muszą
uderzać coraz mocniej, żeby osiągnąć ten sam skutek. Krzyczenie na
dzieci lub nieustanne ich krytykowanie bywa równie szkodliwe i może
doprowadzać do długotrwałych trudności emocjonalnych. Takie kary nie
pomagają dziecku wykształcić w sobie samokontroli i szacunku dla
innych.
|
10 KROKÓW BY STAĆ SIĘ LEPSZYM RODZICEM
1. MIŁOŚĆ JEST NAJWAŻNIEJSZĄ POTRZEBĄ WSZYSTKICH DZIECI.
Jest także istotnym elementem pozytywnej dyscypliny. Im częściej
okazujesz dziecku miłość, przytulając je, całując i mówiąc mu "kocham
cię", tym bardziej będzie chciało udowodnić, że na nią zasługuje.
Miłość pozwala dziecku zbudować pewność siebie i poczucie własnej
wartości.
2. SŁUCHAJ UWAŻNIE TEGO, CO MÓWI TWOJE DZIECKO.
Interesuj się tym, co robi i co czuje. Zapewnij je, że silne
uczucia nie są czymś złym, jeśli wyraża się je w odpowiedni sposób. Im
częściej będziesz to robić, tym rzadziej będziesz musiał(a) je
dyscyplinować.
3. GRANICE POTRZEBNE SĄ NAWET W NAJBARDZIEJ KOCHAJĄCYM ZWIĄZKU, w
którym ludzie potrafią się słuchać.
Bycie rodzicem polega między innymi na wyznaczaniu granic.
Pamiętaj, że jest czymś naturalnym i normalnym, że dziecko testuje owe
granice. To nie jest niesforność, ale część procesu uczenia się.
Dzieci czują się bezpieczniej, jeśli trzymasz się granic, które
wyznaczyłeś(-aś) (pod warunkiem, że są realistyczne), nawet jeśli od
czasu do czasu na nie narzekają.
4. ŚMIECH POMAGA ROZŁADOWAĆ SYTUACJĘ.
Czasami rodzice stają się tacy poważni, że rodzicielstwo przestaje
dawać im radość. Dostrzegaj zabawne strony bycia rodzicem i pozwól
sobie na śmiech, kiedy tylko jest to możliwe.
5. POSTRZEGANIE ŚWIATA Z PERSPEKTYWY DZIECKA i wyobrażanie sobie,
co czuje Twoje dziecko, jest kluczem do zrozumienia jego zachowania.
Przypomnij sobie, jak się czułeś(-aś), kiedy byłeś(-aś) dzieckiem,
i jak niezrozumiały wydawał Ci się świat dorosłych, kiedy miałeś(-aś)
poczucie, że potraktowano Cię niesprawiedliwie.
6. CHWAL I ZACHĘCAJ SWOJE DZIECKO.
Oczekuj, że dziecko będzie się dobrze zachowywało i zachęcaj je do
podejmowania wysiłków. Chwal je za dobre zachowania i staraj się
ignorować te niewłaściwe. Im częściej będziesz zrzędzić, tym rzadziej
Twoje dziecko będzie Cię słuchać.
7. SZANUJ SWOJE DZIECKO, TAK JAK BYŚ SZANOWAŁA (SZANOWAŁBYŚ)
DOROSŁEGO.
Pozwól mu uczestniczyć w podejmowaniu decyzji, szczególnie tych,
które go dotyczą. Uważnie wysłuchaj jego zdania. Jeśli masz zamiar
powiedzieć mu coś przykrego, zastanów się, jakby to zabrzmiało, gdybyś
powiedział(-a) to komuś dorosłemu. Przeproś, jeśli postąpiłeś(-aś)
niewłaściwie.
8. USTAL PORZĄDEK DNIA.
Małe dzieci będą się czuły bezpieczniej i łatwiej będzie Wam
uniknąć konfliktów, jeśli ustalisz jasny porządek dnia. Będą się czuły
lepiej, jeśli wprowadzisz stałe pory posiłków, snu i głośnych zabaw.
9. W KAŻDEJ RODZINIE POTRZEBNE SĄ PEWNE ZASADY, jednak staraj się
zachować elastyczność w wypadku bardzo małych dzieci.
Kiedy już ustalisz zasady obowiązujące w Twojej rodzinie, bądź
konsekwentny(-a). Dzieci mogą się poczuć bardzo niepewnie, jeśli
jednego dnia wprowadzisz jakąś zasadę, a następnego dnia ją odwołasz.
Czasami trzeba ustalić odmienne zasady obowiązujące poza domem, które
należy wyjaśnić dziecku.
10. NIE ZAPOMINAJ O WŁASNYCH POTRZEBACH.
Jeśli to wszystko zaczyna za bardzo przypominać ciężką pracę i
czujesz, że brakuje Ci cierpliwości, przeznacz trochę czasu tylko dla
siebie. Zrób coś, co sprawia ci przyjemność. Jeśli kiedykolwiek
poczujesz, że tracisz panowanie nad sobą, albo że w każdej chwili
możesz krzyknąć na dziecko, poniżyć je lub uderzyć, odejdź na chwilę,
uspokój się i policz do dziesięciu.
|
10 powodów, by nie bić dziecka...
|
Bicie dzieci może doprowadzać do fizycznych urazów, takich jak
zasinienia, obrzęki, krwiaki podtwardówkowe, uszkodzenia nerwów i
złamania kości.
|
|
Bicie dziecka niszczy jego ufność i burzy poczucie własnej
wartości. Dzieci znacznie chętniej podejmują zachowania nastawione na
współpracę, jeśli łączy je z rodzicami silna więź miłości.
|
|
Bicie dzieci powoduje przekazywanie postawy akceptacji przemocy z
pokolenia na pokolenie. Dzieci, które są często bite, uczą się
stosowania przemocy.
|
|
Bicie dzieci uczy je, że "silniejszy ma zawsze rację".
|
|
Bijąc dziecko za złe zachowanie, opiekun traci cenną szansę
nauczenia go właściwego sposobu postępowania.
|
|
Strach nie jest skuteczną metodą uczenia dzieci pożądanych
zachowań. Bite dzieci zwykle zachowują się dobrze tylko wtedy, kiedy
stosujący przemoc dorosły znajduje się w pobliżu.
|
|
Wspomnienia z dzieciństwa osób, które jako dzieci były często bite,
są zwykle pełne gniewu i urazy.
|
|
Fragmenty Pisma Świętego, za pomocą których uzasadnia się
stosowanie kar fizycznych wobec dzieci, można by równie dobrze
wykorzystać do usprawiedliwienia niewolnictwa, dyskryminacji kobiet,
kazirodztwa i dzieciobójstwa. Powoływanie się na Biblię, aby uzasadnić
bicie dzieci, jest przykładem wybiórczego wykorzystywania religijnych
ksiąg do usprawiedliwienia świeckiego sposobu myślenia.
|
|
Dzieci są często bite za zachowania, które nie są "złe" czy
"niewłaściwe", ale wynikają z ich naturalnej potrzeby badania świata,
a także z potrzeb związanych z odżywianiem, snem, ruchem czy chęcią
zwrócenia na siebie uwagi.
|
|
Dzieci najłatwiej uczą się pożądanych zachowań, kiedy dorośli
wyjaśniają im, jak powinny postępować, rozmawiają z nimi oraz własnym
zachowaniem dają im przykład odpowiedzialności, troski i
samodyscypliny.
|
|