Kółko i krzyżyk

 

 Player 1    Player 2    Remisy  
 

         Kółko i krzyżyk – gra strategiczna rozgrywana przez dwóch graczy, najczęściej na kartce papieru w kratkę. Gracze obejmują pola na przemian dążąc do objęcia trzech pól w jednej linii, przy jednoczesnym uniemożliwieniu tego samego przeciwnikowi. Pole może być objęte przez jednego gracza i nie zmienia swego właściciela przez cały przebieg gry. W najbardziej popularnej w Polsce wersji gry kółko i krzyżyk, gra odbywa się na polu o wymiarach 3x3.

           Graficznie (np. na kartce) gra najczęściej przebiega następująco:

  • Pole gry wyznaczane zostaje przez nakreślenie 4 przecinających się linii: dwóch pionowo i dwóch poziomo, z których każda jest podzielona przez dwie prostopadłe do niej linie na trzy równe części.

  • Na poszczególnych polach wyznaczonych przez tę figurę (gdyby wpisać ją w kwadrat, pojedynczym polem byłby kwadrat o krawędzi 1/3 kwadratu opisanego) gracze stawiają na przemian kółko i krzyżyk.

  • Gdy któryś z graczy stworzy linię trzech krzyżyków lub trzech kółek, przekreśla ją i zostaje zwycięzcą. Gdy wszystkie pola są zajęte i nie zostaje utworzona linia, gra kończy się remisem.

       W tej wersji kółko i krzyżyk jest grą nużącą, gdyż przy dobrze grających graczach zawsze skończy się remisem. Czasami nazwą kółko i krzyżyk określa się także grę gomoku.

Strategia gry

         Osoba, która rozpoczyna grę, ma przewagę ruchu, więc łatwiej jest jej wygrać. Osoba rozpoczynająca jako druga łatwo może jednak doprowadzić do remisu:

  • wówczas gdy przeciwnik umieścił odpowiedni znak w narożniku kwadratu, umieści własny znak w środku kwadratu, a następnie - gdy przeciwnik będzie umieszczać własny znak w którymś z narożników, będzie stawiać swój kolejny znak pomiędzy narożnikami (nie w narożnikach) lub - gdy przeciwnik postawi swój kolejny znak obok wcześniej postawionego, zwyczajnie blokować możliwość postawienia trzeciego znaku w linii

  • wówczas gdy przeciwnik jako pierwszy umieści swój znak w środku kwadratu, umieszczać będzie swój znak w narożniku kwadratu, a następnie będzie blokować możliwość uzyskania przez przeciwnika trzech znaków w linii lub - gdy przeciwnik postawi swój kolejny znak w przeciwległym narożniku, umieści swój znak w narożniku a nie pomiędzy narożnikami

  • wówczas gdy przeciwnik umieści swój znak na boku kwadratu, umieszcza własny znak w środku kwadratu i następnie blokuje możliwość uzyskania przez przeciwnika trzech znaków w linii.

ûJ

 

Copyright ©  Zespół Szkół w Studzienicach  2008