Kółko i krzyżyk
– gra strategiczna rozgrywana przez dwóch graczy, najczęściej na kartce
papieru w kratkę. Gracze obejmują pola na przemian dążąc do objęcia trzech
pól w jednej linii, przy jednoczesnym uniemożliwieniu tego samego
przeciwnikowi. Pole może być objęte przez jednego gracza i nie zmienia
swego właściciela przez cały przebieg gry. W najbardziej popularnej w
Polsce wersji gry kółko i krzyżyk, gra odbywa się na polu o
wymiarach 3x3.
Graficznie (np. na kartce) gra najczęściej przebiega następująco:
-
Pole gry
wyznaczane zostaje przez nakreślenie 4 przecinających się linii: dwóch
pionowo i dwóch poziomo, z których każda jest podzielona przez dwie
prostopadłe do niej linie na trzy równe części.
-
Na
poszczególnych polach wyznaczonych przez tę figurę (gdyby wpisać ją w
kwadrat, pojedynczym polem byłby kwadrat o krawędzi 1/3 kwadratu
opisanego) gracze stawiają na przemian kółko i krzyżyk.
-
Gdy
któryś z graczy stworzy linię trzech krzyżyków lub trzech kółek,
przekreśla ją i zostaje zwycięzcą. Gdy wszystkie pola są zajęte i nie
zostaje utworzona linia, gra kończy się remisem.
W tej wersji kółko i krzyżyk jest grą nużącą, gdyż przy dobrze grających
graczach zawsze skończy się remisem. Czasami nazwą kółko i krzyżyk
określa się także grę gomoku.
Strategia
gry
Osoba, która rozpoczyna grę, ma przewagę
ruchu, więc łatwiej jest jej wygrać. Osoba rozpoczynająca jako druga łatwo
może jednak doprowadzić do remisu:
-
wówczas
gdy przeciwnik umieścił odpowiedni znak w narożniku kwadratu, umieści
własny znak w środku kwadratu, a następnie - gdy przeciwnik będzie
umieszczać własny znak w którymś z narożników, będzie stawiać swój
kolejny znak pomiędzy narożnikami (nie w narożnikach) lub - gdy
przeciwnik postawi swój kolejny znak obok wcześniej postawionego,
zwyczajnie blokować możliwość postawienia trzeciego znaku w linii
-
wówczas
gdy przeciwnik jako pierwszy umieści swój znak w środku kwadratu,
umieszczać będzie swój znak w narożniku kwadratu, a następnie będzie
blokować możliwość uzyskania przez przeciwnika trzech znaków w linii lub
- gdy przeciwnik postawi swój kolejny znak w przeciwległym narożniku,
umieści swój znak w narożniku a nie pomiędzy narożnikami
-
wówczas
gdy przeciwnik umieści swój znak na boku kwadratu, umieszcza własny znak
w środku kwadratu i następnie blokuje możliwość uzyskania przez
przeciwnika trzech znaków w linii.
ûJ
|