Cele: Bogacenie wiedzy o regionie
·
poznawanie przyrody, rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych za
pomocą zmysłów (wzroku, słuchu, dotyku, węchu),
·
uwrażliwienie na piękno przyrody i potrzeby jej poszanowania,
·
poznanie roślin i zwierząt żyjących w lesie,
·
umiejętność czerpania radości z bezpośredniego obcowania z przyrodą,
·
kształtowanie umiejętności bezpośredniej obserwacji i skupienia
uwagi,
·
umiejętność dzielenia się wrażeniami,
·
kształtowanie właściwego zachowania się w lesie.
Metody pracy: bezpośrednia obserwacja, pogadanka, rozmowa kierowana,
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy: aktywizujące, zindywidualizowane, zbiorowa, grupowa.
Środki dydaktyczne i naturalne środowisko – rezerwat leśny z krótką
ścieżką dydaktyczną pn. „Szlak Otto Smaliana”.
Wycieczkę poprzedzi umówienie spotkania Nadleśniczym z Nadleśnictwa
„Osusznica” oraz przypomnienie systematycznie wypracowanego kodeksu
obowiązującego na przyrodniczej wycieczce (np. nie wolno hałasować,
samowolnie zrywać roślin, zaśmiecać, niszczyć mrowisk itp.) oraz
zachowanie bezpieczeństwa w czasie jazdy autokarem.
Do lasu pojadą wszystkie dzieci z przedszkola, nawet te
najmłodsze. Pobyt w lesie utrwali fotograf, który będzie towarzyszył
grupie w czasie wycieczki.
PLAN – PROJEKT
I DZIEŃ
1. Powitanie piosenka integracyjną
„Wszyscy są. Witam was.
Zaczynamy już czas.
Jestem ja. Jesteś ty.
Raz, dwa, trzy”
2. Zainspirowanie dzieci do rozmowy na temat lasu wierszem W.
Bodalskiej pt. „Ile głosów w lesie” – deklamacja dziecka.
3. Wędrówka przez las pod przewodnictwem nadleśniczego, który
opowie o rezerwacie i „Szlaku Otto Smaliana. Przedstawi ciekawe
zjawiska przyrodnicze, pokaże różne gatunki roślin, opowie o
zwyczajach mieszkających tu zwierząt, zapozna dzieci z warstwową
budową lasu. W czasie wędrówki dzieci wsłuchiwać się będą w odgłosy ptaków,
zwrócą uwagę na światło, cień, korę drzew,
będą mierzyły grubość pni, określać wysokość,
poznają nazwy drzew i kwiatów, zapach.
4. Po spacerze odpoczynek i posiłek przy ognisku.
5. W czasie wolnym dzieci układać będą dowolne kompozycje z
leśnych okazów (szyszek, patyków, kamyków)
6. Złożenie przysięgi „ Przyjaciela przyrody”
„Przyjaciel przyrody nie zrywa niepotrzebnie roślin.
Przyjaciel przyrody nie wycina znaków na korze drzew.
Przyjaciel przyrody nie płoszy w lesie ptaków i zwierząt.
Przyjaciel przyrody nie wyrzuca w lesie śmieci.
Przyjaciel przyrody nie rozpala ognisk w lesie”.
7. Porządkowanie leśnej polany.
8. W podziękowaniu za stworzenie przyjemnej i ciekawej
atmosfery oraz cierpliwości w czasie wycieczki dzieci wręczą Panu
Nadleśniczemu wykonany przez siebie obrazek „ W lesie” oraz
specjalne podziękowanie. Pamiątkowe zdjęcie grupowe.
9. Wzięcie głębokiego wdechu świeżego leśnego powietrza i
wyruszenie w drogę powrotną do przedszkola.
II DZIEŃ – Podsumowanie wycieczki
1. Omówienie wycieczki, wrażenia.
2. Rozwiązywanie zagadek przygotowanych przez nauczycielki.
3. Posadzenie otrzymanych sadzonek drzew w ogrodzie
przedszkolnym.
Zabawy integrujące ( na placu zabaw) w ogrodzie przedszkolnym
4. Próba odpowiedzi na pytania „ Jakie korzyści mamy z lasu”
(ustalenie terminu wycieczki do stolarni)
5. Dlaczego las musimy chronić?
6. Wykonanie prac plastycznych dowolną techniką, ocena prac,
wybór najlepszych i nagrodzenie najlepszych prac, nagrody
pocieszenia dla wszystkich.
7. Ćwiczenia w czytaniu opracowanego tekstu przez nauczycielki
– grupa „0”
Wiersz: „Ile głosów w lesie” - Wiera Bodalska
Gdy się wsłuchasz w leśną cisze,
tysiąc głosów możesz słyszeć:
śpiewa wilga, komar bzyka,
świerszczowa gra muzyka,
strumień nuci swą piosenkę,
złota pszczoła leci z brzękiem
Szumią drzewa, dzięcioł stuka,
kukułka w gąszczu kuka
Bąk kosmaty huczy basem,
mała żabka skrzeknie czasem.
Stuk! – O ziemię szyszka stuknie,
trzaśnie głośno gałąź sucha…
Tysiąc głosów w lesie słyszy,
Kto uważnie umie słuchać.
Opracowanie: mgr Izabela Peplińska, Maria Lache |